Przedszkolny savoir-vivre Drukuj
Wpisany przez Dyrekcja   
środa, 23 lutego 2011 14:35

 

„Uprzejmość jest cennym kluczem, który otwiera wszystkie drzwi”.


Zajęcia z pedagogiem dziecięcym - „Przedszkolny Savoir-vivre” mają na celu naukę dobrych manier, ogłady towarzyskiej, znajomości obowiązujących zwyczajów, form towarzyskich i reguł grzeczności obowiązujących w grupie rówieśniczej oraz w stosunku do wychowawców i członków rodziny.

 

Savoir - vivre w przedszkolu w grupie Motylki

 

Wyrażenie Savoir-vivre pochodzi z języka francuskiego i oznacza: savoir znaczy wiedzieć, za to vivre znaczy po prostu żyć. Stąd savoir-vivre przetłumaczyć można jako sztuka życia. Wzięte razem, tworzą popularny splot słów, który można rozumieć jako:

1 – znajomość obyczajów i form towarzyskich, reguł grzeczności;

2 – umiejętność postępowania w życiu i radzenia sobie w różnych trudnych sytuacjach.

 

Zasady savoir-vivre'u dotyczą przede wszystkim kilku głównych dziedzin życia:

  • nakrywania, podawania do stołu i jedzenia,
  • wyglądu, prezencji (np. postawy, higieny) i właściwego ubioru,
  • form towarzyskich (np. w grupie rówieśniczej, w rodzinie, na przyjęciach),
  • komunikacji (także telefonicznej i internetowej),
  • zachowania się w szczególnych sytuacjach.

 

 

Program:

 

  • Co to takiego jest savoir - vivre?

 

  • Jak cię widzą tak cię cenią, czyli sztuka prezentacji (magiczna moc uśmiechu, odpowiedni strój na różne okazje, mowa ciała, gesty zakazane)

 

  • Ważne cechy człowieka dobrze wychowanego (uprzejmym być, prawdomówność, jak traktować przyjaciół, schludność, grzeczność w rodzinie)

 

  • Savoir vivre w przedszkolu (zachowanie wobec nauczycieli i kolegów)

 

  • Umiejętnie jeść to sztuka (zwyczaje i reguły obowiązujące przy stole: tajemnice sztućców, serwetek, jak usiąść, kiedy zacząć, jak skończyć, sytuacje awaryjne przy stole)

 

  • Organizujemy przyjęcie (jak zapraszać, wykonać zaproszenie, podjąć gości, wystrój stołu, w co się bawić)

 

  • Kto się spóźnia kradnie cudzy czas (jesteśmy punktualni)

 

  • Dobre maniery na przyjęciu (składanie życzeń, wręczanie kwiatów, prezentów, przywitania i pożegnania)

 

  • Jak się zachować w miejscach publicznych (winda, autobus, teatr, kino)

 

  • W restauracji (jak się zachować)

 

  • Magiczne słowa- klucze dobrego zachowania (proszę, dziękuję, przepraszam- kiedy, jak, dlaczego?)

 

  • Mistrz konwersacji (jak prowadzić rozmowę, o czym rozmawiać, powściągliwość tematów, aktywne słuchanie)

 

  • Poznajemy i witamy się (jak się przywitać, kto pierwszy podaje rękę, dlaczego, jak zapoznać gości, kolegów)

 

  • W podróży (jak zachować się w hotelu, na plaży)

 

  • Rozmawiamy przez telefon (jak i kiedy?)

 

Zajęcia pt. "Jak zachować higienę nosa" prowadzone przez Panią Karolinę w grupie Motylki.


 

Zajęcia pt. "Jak zachować się na wycieczce" prowadzone przez Panią Agnieszkę w grupie Biedronki.


 

Zajęcia pt. "Miś organizuje przyjęcie" prowadzone przez Panią Justynę w grupie Pszczółki.


 

Zajęcia pt. "Jak zachować się w autobusie" prowadzone przez Panią Anię w grupie Zerówka.


 

Poprawiony: piątek, 27 lutego 2015 18:17